TRAGEDIE IN HOBOKEN: Hassan (21) probeerde Nadir (18) eerste hulp te verlenen na een dodelijk treinongeval

“Hij ademde nog, maar heel moeilijk. Je zag dat hij ontzettend veel pijn had.” De 21-jarige Hassan woont vlak bij de spooroverweg langs de Kapelstraat in het Antwerpse Hoboken, waar Nadir (18)op zijn bromfiets werd aangeredendoor een trein. Hij knielde meteen naast de zwaargewonde jongeman en probeerde hem bij bewustzijn te houden tot de hulpdiensten arriveerden. Uren later komt uiteindelijk het hartverscheurende nieuws dat Nadir aan zijn verwondingen is bezweken. “Ik wist dat dit ooit ging gebeuren”, klinkt het bij andere buurtbewoners, die dagelijks hetzelfde zien gebeuren.De rust in de buurt van de Kapelstraat in Hoboken wordt maandag om 16.42 uur plots doorbroken door een harde knal aan de spooroverweg. Buurtbewoners komen geschrokken naar buiten en kijken richting de sporen. Binnen enkele minuten stroomt de straat vol nieuwsgierigen, bezorgde familieleden en jongeren uit de omgeving. Al snel wordt duidelijk wie het slachtoffer is.Nadir (18), een jongen die bijna iedereen in de wijk kent, is met zijn bromfiets betrokken geraakt bij een ernstig ongeval met een trein. Op dat moment is nog sprake van ‘een zwaargewond slachtoffer’.

De bromfiets van Nadir (18) bleef na de aanrijding achter naast de sporen.© Marc De RoeckEen vrouw op een fiets verwittigt de hulpdiensten, maar nog voor die arriveren, snelt de 21-jarige Hassan naar voren om zich over de zwaargewonde Nadir te ontfermen. “Ik was eigenlijk de enige die direct hulp ging bieden”, vertelt Hassan. “Ik ben onmiddellijk naar hem toegelopen. Hij ademde nog, maar heel moeilijk. Je zag dat hij ontzettend veel pijn had.” Volgens Hassan duurde het ongeveer een kwartier voor de eerste hulpdiensten ter plaatse waren.Hassan probeert op dat moment zijn emoties opzij te zetten en zich op één ding te concentreren: de jongen bij bewustzijn houden. “Ik bleef tegen hem praten. ‘Hoor je mij? Hoor je mij?’, vroeg ik voortdurend. Ik hoorde hem nog ademen. Ik bleef zeggen: ‘Dat komt goed. Dat komt goed.’”

Hulpdiensten plaatsten een tent rond het slachtoffer aan de spooroverweg in de Kapelstraat. Buurtbewoners verzamelden zich massaal achter de afspanningen en hoopten op goed nieuws.© Marc De RoeckDe minuten lijken eindeloos voorbij te kruipen. Volgens Hassan kijken intussen tientallen volwassenen en jongeren toe van achter de afspanning. “Iedereen stond te kijken, maar bijna niemand durfde dichterbij te komen. Ik kon dat niet. Ik móést iets doen.”Terwijl Hassan maandagavond zijn verhaal vertelt, staan verschillende jongeren rond hem verzameld. Eén van hen kende Nadir persoonlijk en vertelt dat hij zelfs samen met hem op vakantie naar Marokko was geweest. De verslagenheid na het zware ongeval is groot. Op dat moment zetten de hulpverleners alles op alles om de toestand van het slachtoffer te stabiliseren.“Dit moest ooit fout aflopen”Jonny Marynissen (51), die al drie jaar vlak bij de spooroverweg woont, kijkt aangeslagen naar de gesloten slagbomen. “Dit doet mij echt iets”, zegt hij. “Ik heb zelf zeven kinderen. Als ouder leef je enorm mee met de ouders van die jongen.”

Jonny Marynissen (51) woont vlak bij de spooroverweg en zag de hulpdiensten massaal uitrukken.© Ghadija AkoukTegelijk wijst hij op het gevaarlijke gedrag dat hij dagelijks aan de overweg ziet. “Ik wist dat dit ooit fout zou aflopen. De barelen waren dicht, maar toch is hij erdoor gegaan. Ik zie dat hier elke dag gebeuren met brommers, fietsen en steps. Mensen proberen nog snel over te steken terwijl de slagbomen al naar beneden zijn. Daarom schrik ik er niet van dat het ooit fout zou aflopen. Ik hoop alleen dat er nu eindelijk wordt nagedacht over hoe dit moet worden aangepakt.”Ook een voorbijganger die zelf tramchauffeur is, ziet met lede ogen aan hoe het ongeval zoveel mensen treft. Volgens hem onderschatten veel weggebruikers hoe moeilijk het is om een spoorvoertuig tijdig tot stilstand te brengen. “Mensen beseffen niet hoe lang de remafstand is”, zegt hij. “Ik heb ooit testen gedaan voor een trein, maar ik ben niet geslaagd. Zelfs met een tram kunnen we niet abrupt stoppen. Als wij moeten remmen, neemt dat een bepaalde afstand in beslag. Laat staan bij een trein. Dat besef moet er echt komen, zeker bij jongeren.”HoopBuurtbewoners blijven nog vele uren na het ongeval aan de spooroverweg staan en zien hoe de passagiers van de trein worden geëvacueerd. Velen zijn zichtbaar in shock en proberen zoveel mogelijk informatie over de toestand van Nadir te verzamelen. Ook Hassan probeert zich nog vast te houden aan kleine tekenen van hoop. “De trein is niet over hem heen gereden”, legt hij uit. “Hij is geraakt door de zijkant van de trein.”

De passagiers van de stilstaande trein werden na het ongeval één voor één geëvacueerd. Door de aanrijding lag het treinverkeer tussen Antwerpen-Zuid en Boom urenlang stil.© Marc De RoeckOok het feit dat Nadir een helm droeg, geeft hem moed. Terwijl de hulpdiensten vertrekken en het treinverkeer later opnieuw wordt hervat, wacht de buurt gespannen op nieuws uit het ziekenhuis. Pas rond half twee ’s nachts volgt het bericht waarvoor iedereen vreesde: Nadir is aan zijn verwondingen gestorven.Het parket bevestigde dinsdag dat de jongeman in de loop van de nacht aan zijn verwondingen is overleden. “De bromfietser werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar hij later is bezweken aan zijn verwondingen”, zegt woordvoerder Kato Belmans van het Antwerpse parket.De exacte omstandigheden van het ongeval worden nog onderzocht. Over hoe de aanrijding precies kon gebeuren, werden voorlopig geen verdere details bekendgemaakt.SchoolNadir volgde een duale opleiding aan de STEM-school Tectum in Berchem. Ook daar komt het nieuws van zijn overlijden hard binnen. “Wij hebben daarnet vernomen dat één van onze leerlingen is omgekomen bij een ongeval in Hoboken”, zegt Sofie De Keyser, woordvoerder van Stedelijk Onderwijs Antwerpen. “Dit nieuws komt hard binnen bij de leerlingen en leerkrachten. Onze gedachten gaan uit naar zijn ouders, familie en vrienden. Samen met het CLB voorzien wij vanaf vandaag opvang en ondersteuning voor onze leerlingen en medewerkers.”

Back to top button

Adblock Detected

DISABLE ADBLOCK TO VIEW THIS CONTENT!