Willem-Alexander en Máxima in diepe rouw

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben gereageerd op het plotselinge overlijden van oud-president Chandrikapersad Santokhi van Suriname. In een bericht van de Rijksoverheid laten zij weten diep geraakt te zijn door zijn dood.

Koningspaar eert Santokhi

In hun verklaring staan de koning en koningin stil bij de rol die Santokhi jarenlang vervulde. Ze benadrukken dat hij zijn land diende als president én als minister van Justitie en Politie, en dat hij zowel in Suriname als daarbuiten werd gewaardeerd om zijn inzet voor de rechtsstaat en veiligheid.

Ook halen zij de band tussen Suriname en Nederland aan. Volgens het koningspaar heeft Santokhi zich actief ingezet om die relatie te versterken. “Aan de contacten met hem bewaren wij warme herinneringen,” laten zij weten.

Plotseling overleden

Het overlijden van Santokhi komt voor velen onverwacht. De oud-president, die van 2020 tot 2025 aan de macht was, werd gisteren onwel in zijn woning in Lelydorp. Hij werd nog naar het ziekenhuis gebracht, maar hulp mocht niet meer baten. Santokhi is 67 jaar geworden.

Na zijn presidentschap werd hij opgevolgd door Jennifer Geerlings-Simons. Eerder was hij tussen 2005 en 2010 minister van Justitie en Politie. De afgelopen tijd was hij weer actief als parlementariër.

Veel reacties van medeleven

Onder het bericht van het koningshuis stromen de reacties binnen, vooral vanuit Suriname. Veel mensen spreken hun waardering uit voor het eerbetoon van Willem-Alexander en Máxima en betuigen hun medeleven aan de nabestaanden.

 

Back to top button

Adblock Detected

DISABLE ADBLOCK TO VIEW THIS CONTENT!