Extreem weer: het verschil in temperatuur voor deze Nederlanders is 70 graden

Scott Otte was drie dagen bij de Australian Open, die momenteel in Melbourne wordt gehouden. Met hele hoge temperaturen. “Dan zit je daar op de tribune, met flinke hitte. De lucht is strak blauw, geen wolkje aan de lucht. Dat is wel pittig, ja.”
Toch had Scott het goed naar zijn in die hitte: “Het is goed georganiseerd hoor. Overal zijn waterpunten, er zijn veel schaduwplekken en watervernevelaars. En als je binnen komt op het terrein is bijna het eerste wat je ziet een kraampje waar zonnebrand gratis wordt uitgedeeld en mensen je adviseren hoe met de hitte om te gaan. Ik ben 25 jaar geleden voor het laatst naar de Australian Open geweest, toen was dit allemaal niet zo geregeld.”

Scott vertrok uit Australië toen de ergste hitte nog moest komen. Vandaag werd het op meerdere plekken in het zuidoosten van het land zo’n 48 of 49 graden. De hittegolf in het land – de ergste sinds 2009 – zorgt voor bosbranden en voor evacuaties van honderden inwoners.
Dan wordt er dus ook nog getennist in die hitte. “Dat lijkt me heel heftig hoor. Ik tennis zelf ook. Maar ik moet er niet aan denken om in deze hitte te gaan tennissen op zo’n niveau. Er zijn natuurlijk wel protocollen. Maar ik denk dat het heel zwaar moet zijn, zelfs als je zo fit bent. Bijna niet te doen.”
Scott benoemt dat er wel een verschil zit tussen hoe de hitte in Australië wordt beleefd en hoe we er in Nederland naar kijken. “De temperaturen zijn natuurlijk erg hoog, maar zij zijn wel meer aan extreme hitte gewend. De spelers en het publiek zijn hier zo goed als mogelijk op voorbereid. Er wordt wel op gewezen en het krijgt zeker wel aandacht, maar het is wel anders dan in Nederland.”
‘Zelfs voor Australië extreem’
De hoge temperaturen van vandaag zijn zelfs voor Australië extreem, zegt meteoroloog William Huizinga van Buienradar. “Er zijn hitterecords gesneuveld. De hoogste waarde lag op 49,6. Het is natuurlijk zomer daar, dus flinke hitte in Australië is niet ongewoon. Maar dit is wel bijzonder.”
De hitte blijft voorlopig ook nog wel even hangen, al is die wel zeer lokaal. “Het is vooral in het zuidoosten van het land”, ziet Huizinga. “Maar daar blijft het nog wel een tijdje erg warm. De hele scherpe randjes gaan er wel vanaf, maar in Melbourne bijvoorbeeld blijft het zeker nog tot en met vrijdag dik 40 graden. Dieper in het binnenland blijft het ook in het weekend nog boven de 40 graden.”
Hoe anders is dat in de VS. “Het is natuurlijk winter daar”, benoemt Huizinga. “Ze zijn daar wel bekend met de uitbraak van koude lucht vanuit het hoge noorden, maar het is de afgelopen week wel extreem geweest met enorme neerslag. Regionaal is echt heel veel sneeuw gevallen. Dat gebeurt de komende dagen niet meer echt, maar de kou blijft voorlopig zeker nog wel aanwezig.
“Vandaag waren er op meerdere plekken minimumtemperaturen van -15 graden, en in het noorden zelfs zo’n -20 graden. In het weekend kan die zelfs tot in het noorden van Florida worden gevoeld. Het kan daar afkoelen tot enkele graden boven nul.” De gevoelstemperaturen kunnen nog veel lager liggen.
‘Nog nooit meegemaakt’
Midden in die Amerikaanse kou zit de Nederlandse Astrid Alida van Hensbergen, zij verhuisde afgelopen jaar van Nederland naar Nashville, Tennessee. Maar wat ze niet had verwacht, was dat ze een aantal maanden later aan huis gekluisterd zou zitten door de extreme kou. “Ik heb dit nog nooit meegemaakt”, zegt ze. “Voor afgelopen weekend was eigenlijk 40 centimeter sneeuw voorspeld, maar dat viel gelukkig niet. Wel was er heel erg veel ijsregen.”
Astrid Alida kijkt flink op van alle weersomstandigheden, en zij niet alleen. “Ook de mensen die hier al heel lang wonen, weten niet wat ze meemaken. Dit is niet iets waar je je op kan voorbereiden en in Nashville is dit ook helemaal niet normaal. Er rijden bijvoorbeeld ook geen strooiwagens rond, die zijn er helemaal niet omdat ze die nooit nodig hebben. Twee weken geleden liep ik nog gewoon in een korte broek rond en was het 17 graden. Vorig maand was ik nog even in Nederland en toen was het hier zelfs nog 25 graden.”
“De overgrote meerderheid van Nashville zat de afgelopen dagen zonder stroom, ik was een van de zeer weinigen die nog stroom had”, zegt Astrid Alida. Ze benoemt dat verschillende elektriciteitskabels door het ijs erop zo zwaar waren geworden dat ze zijn doorgezakt en zelfs de grond raakten. “Die zijn in brand gevlogen toen. Als het buiten -15 graden is en je hebt geen stroom, dan kan je je wel een beetje voorstellen hoe vervelend dat is.”
Hamsteren
Afgelopen woensdag werd aangekondigd dat er flink winters weer aan zat te komen, benoemt ze. “Veel mensen hadden zich al voorbereid en hadden flink gehamsterd, maar ik woon naast een supermarkt dus dacht dat dat niet nodig was. Maar alles is gesloten, ook de supermarkten. Gisteren is die pas weer voor een uurtje opengegaan. Toen heb ik wel meteen ingeslagen natuurlijk.”
“Een heleboel mensen hadden wel spullen in huis, maar geen stroom. Dan kan je ook heel weinig”, zegt Astrid Alida. “Ik heb mensen aangeboden om naar mijn huis te komen als ze elektriciteit nodig hebben, maar het is zo spekglad buiten dat dat bijna niet te doen is voor mensen. Ik wil ook niet naar buiten momenteel, takken kunnen overal zomaar naar beneden vallen, het is ontzettend koud en overal heel erg glad. Het is hopen dat het snel weer warmer wordt.”




