Astrid Holleeder gebasht na tv-bombarie: ‘Doe even normaal man!’
© SBSAstrid Holleeder, de moeder van Miljuschka Witzenhausen die zich al tien jaar verstopt uit liquidatie-angst, wordt een van de sterren van de nieuwe talkshow RTL Tonight. De vrouw die vreest dat topcrimineel Willem Holleeder, haar broer, haar dood wil hebben, heeft na tien jaar eindelijk persoonsbeveiliging en durft daarom naar buiten te treden.
‘Doe even normaal!’
Het uiterlijk van Astrid was tot nu toe altijd geheim, maar RTL Boulevard maakte gisteren een groot tv-moment van de onthulling van haar gezicht. Het werd minutenlang opgebouwd (‘straks zien we haar gezicht!’) alsof er iets heel groots te gebeuren stond. Uiteindelijk zien we haar zichzelf omdraaien alsof ze op een Voice-stoel zit: “Ik ben Astrid Holleeder.”
Zó overdreven, vindt Thomas van Groningen het. De rising star van SBS 6 is er buitengewoon kritisch over. “Ik moet er een beetje om lachen. Dan neem je jezelf ook wel heel serieus, toch, als je je zo omdraait? ‘Ik ben Astrid Holleeder.’ Doe even normaal man!”, zegt hij aan tafel bij Vandaag Inside.
Indrukwekkend
Raymond Mens staat er iets genuanceerder in. “Ik vond het wel indrukwekkend als je weet wat zij heeft meegemaakt en inderdaad al tien jaar niet eens zomaar de vuilnis buiten kon zetten, want dan kon er misschien getraceerd worden waar zij woont.”
Thomas cynisch: “En dus gaat ze nu elke keer aankondigen in welke studio zit bij RTL?”
Raymond: “Ze heeft sinds kort persoonsbeveiliging, hè, dat maakt dat ze dit aandurft.”
Nogal Amerikaans
Wilfred Genee begrijpt het gevoel van Thomas wel. “Wat jij bedoelt: het is nogal Amerikaans aangepakt.”
Johan Derksen: “Ja, maar dat heeft zij niet bedacht. Er is een regisseur die zich Fellini acht en die gaat dat zo doen. Het is wel showy in beeld gebracht. Ik denk dat ze al met al bereiken dat er zondag (als Astrid haar debuut maakt in RTL Tonight, red.) heel veel mensen kijken, want iedereen is toch benieuwd.”
Opmerkelijk
Het is gemakzucht van RTL, vindt Thomas. “Een goede talkshowgast probeer je een keer en dan zeg je: ‘Dit gaat werken’, dan nog een keer en dan kan het een vaste duider worden, maar hoe kennen we deze vrouw? RTL denkt: we moeten gewoon een heel spraakmakende naam binnenhalen, of ze kan praten weten we niet.”
Je zit nu gelijk heel erg aan die vrouw vast, zegt hij. “Jullie hadden dat toch ook met de broer van Peter R. de Vries.”
Johan: “Ja, die kan heel goed praten op de radio, maar niet als er een camera op staat.”
RTL Boulevard bouwt de spanning op voordat het gezicht van Astrid onthuld wordt:




